Caroline 1866 - 2017
Rekonstruktionen af Danmarks første lystkutter
Caroline løftes ind i Hobro værfts byggehal. Bagved ses krydsjagt nr. 7
Hobro værft med beddingsgraven og smedjen i forgrunden.
Byggehallen, hvor Caroline skal plankes op. Damp fra svedekisten.
Springet er sat af med den øverste mahogny liste.
Værftleder Peter Leth overvejer opplankningsforløbet mens Sigurd, der er Svend på projektet, tænker med.
Skibstømrerne har fastgjort støtter til hallens spær for at stabilisere skroget.
Stilladset er oppe, så arbejdet kan komme igang.
Så står hun i hallen.
Sigurd har også forlænget spantetoppen på spant nr.5, så det når op til bakrholtsrangen. En fejl under byggeriet i Hou.
Lønningsstøtternes hældning bestemmer hækkens form i spejlet.
10/ 2 2017.Første del af barkholtsrangen monteret.
Skabeloner af lønningstøtterne er sat op og lister trukket for finde hækkens form.
Under skandækket har værftet allerede opsat de første tre korte bordplanker. Det er op til dem, at de langsgående planker skal løbe
Alle lønningstøtter er kommet på plads og trækstokke er kommet
op for at måle op til bjælkevægerne, som skal holde dæks
bjælkerne
Spejlets fire lønningsstøtter med krydsfiner pladen, som illuderer det endelige spejl. Herpå kan tømrerne afsætte den endelige form.
Bjarne har samlet styrbord bjælkevægere og samler de to stykker med en lask.
Efter dæksbjælkerne kom i, er det tid til kravellerne, som er langsgående bjælker, der f.eks bærer ruf.
Bjarne overvejer mulighederne.
Forruffets kraveller er i. Dimensionerne er ikke så store: 130 cm gange 80 cm.
De gamle billeder fra 1898 danner grundlag for rekonstruktionen. Her kan vi se forruffet og dermed dimensionerne.
Kravellerne bliver fastgjort til dæksbjælkerne med svalehale samlinger.
Dæksbjælker og forruffets kraveller set nedefra.
"Almindelig lask". De to stykker træ er samlet med gennemgående klinkbolte.
Så er bjælkelaget med alle rufkravellerne på plads.
Agterude danner to kraveller basis for det kommende styrhul
Bovbåndet forbinder de to bjælkevægere med stævntræet.
For at bjælkelagets tømmer ikke skal tørre for hurtigt ud, bør det males. Derfor troppede en del Caroline Venner op en lørdag i oktober og malede med hvid linoliemaling. Godt vi var mange.
Dæksbjælkerne på vej på plads. Hovedbjælkerne er 3 gange 4 tommer og de andre er 3 gange 3 tommer.
Carolines Venner foran resultatet: Hvidmalet bjælkelag.
I forlængelse af hovedruffet følger et cockpit, hviv hjørner skal være afrundet. Bjarne har limet tre stykker krumtømmer sammen.
Bjarne limer og tapper det hele sammen.
Styrehullet er bygget op af 4 stykker krumtømmer tappet sammen.
Styrehullets karm er monteret og kanterne smukt afrundet.
Imellem forrummet skal bovsprydets forankring i palstøtten og en sidebedding monteres, ligesom der bagved skal være plads til et ankerspil. For at skabe et stærkt fundament hertil er dæksplankerne her af eg.
Imelllem forruffet og hovedruffet er der også egetræs dæksplanker og neden under en yderligere forstærkning.
Her skal masten gennembryde dækket og derfor skal dækket her forstærkes.
Rorbrønden er dannet af agterstævnen og to stykker udhulet tømmer. P.g.a hældningen rager den lidt ind i skandækket i hækken.
Rorbrøndens to sidestykker følger hækkens bærende horntimbers.
Den ene rørløkke af bronze ses også.
Rorbrøndens krave lukker hullet pænt af og danner rette vinkler, som er lette at lægge dæksplanker op mod.
Til sidst sætter Bjarne vaterbordet op i begge sider. Nu er der klart til at blive lagt dæk.
Vaterbordet består i begge sider kun af to stykker. Det giver skibet yderligere langskibs styrke.
Dæksplankerne blev bare 8 cm brede, for at komme tæt på originalen. Her kontrolleres plankeforløbet.
Næste trin er at bunden af de to ruf bygges op.
Ruffets karme biliver boltet ned i kravellerne.
Julen 2017. Sidedækkene er på plads. Bemærk hvordan sidehag på de sidste to planker, gør det muligt at undgå spidse plankeender, der brækker under kalfatring.
I juni 2016 havde vejret været tørt et stykke tid, så lastbilen kunnekomme tæt på byggepladsen, så nu skulle det være: Caroline skulle løftes ud og køres til et professionelt skibsværft.
Så bliver hun spændt godt fast.
Smuk hæk!
Smukke linjer i undervandsskroget!
Stille og roligt ned på ladet. Flot!
And up she goes. Nogle af sidestøtter forblev på, for at hun ikke skulle vælte i aller sidste øjeblik.
Næste stop Hobro Træskibsværft, hvor Peter Leth og hans folk skal planke hende op
David hjælper med at sikre roret.
Så er hun godt fastsurret og på vej væk fra Hou.
Lidt sjov vinkel.
Den dygtige vognmand styrede hende behjændigt op imellem træerne..