Kort om rekonstruktion

Rekonstruktion af Caroline


Siden 2006 har vi arbejdet med at bygge en kopi af Caroline fra 1866. I Hou ved Odder har vi skabt en byggeplads med byggehal, tømmer m.m.  Der er allerede lagt 1100 arbejdstimer og omkring 150.000 kr. i Caroline. Hun er spanterejst og kan meget hurtigt blive planket op. Det skal være muligt at beklæde undervandsskroget med kobberplader, som ved originalen og derfor er alle samlinger i skroget foretaget med kobberklinkenagler og trænagler. Vi har anvendt materialer og metoder som tæt autentiske som muligt og håber, at kunne bygge et skib, der er meget lig originalen. Derfor vil vi også sejle med bomuldssejl, have petroliums lanterne og belysning og anvende naturfiber tovværk.




 




Gode argumenter for byggeriet:


1)  Caroline var og bliver et smukt skib, som vil vække opmærksomhed, hvor hun kommer frem.


2)  Caroline er et fartøj med en spændende historie. Hun er beskrevet i Jan Eberts bog Danske Lystbåde, B. 1 (side 9- 13) og i Bent Aarres lystsejlads i Danmark (side 16 ff.9) og i Asger Nørlund Christensens ”Skibsbygmester E.C. Benzon og hans skibe”.


3)  E.C Benzon var en skibsbygmester, som fik national betydning pga. hans banebrydende fartøjer.


4)  Rekonstruktionen af Caroline er blevet vurderet til at være vigtig for den flydende kulturarv herhjemme og projektet har derfor af skibsbevaringsfonden opnået status som bevaringsværdigt fartøj, når fartøjet er færdigbygget.





5)  Caroline bliver bygget så tæt på originalen hvad angår udformning, materialer og byggemetoder som muligt. Der anvendes egetræ i skroget, trænagler og kobbersøm/ klinker til påhæftning af hudplanker. Det er b. la. Pga. af denne kompromisløse tilgang til byggeriet, at projektet er blevet erklæret bevaringsværdig af skibsbevaringsfonden. Denne holdning signalere også seriøsitet og en respekt for træskibsbygningshåndværket.


6)  Caroline er usædvanligt godt dokumenteret. Hele fartøjets historie er blevet afdækket igennem en omfattende research. Byggemetoden kendes og fotodokumentation fra 1898 giver et righoldigt materiale til dokumentere dæksarrangementet, ligesom de fine gamle billeder egner sig til publikation i forbindelse med formidling af projektet. Ikke mange skibe kan prale af det.