uddrag af skibsregistreringsprotokoller

Caroline 1866 - 2016

Rekonstruktionen af Danmarks første lystkutter

 

Nykøbing Falster Toldkammer Skibsregistreringsprotokollen 1867 til 1911.folie 55

 

Datum og årstal fro registrering: 10. april 1876, Certificat : 10 april 1876.

Registrerings samt kendingsbogstaver: N.P.V.Q.

Distrikt nr. 54.

Skibets navn og slags: Caroline, Lystkutter.

Hvor og naar bygget. Byggestedets navn: Bygget i Nykøbing v. Falster aar 1866 af E.C. Benzon, samme sted. Ifølge Bilbrev dat. Nyk. pr. Falster 19/6 1866.

Dækkenes antal: 1.

Masters antal: 1

Agterskibets form: Fladt.

Beskrivelsen af forskibet. Middelfyldigt.

Bygget på kravel af Eg.

Inderklædning: Fuldstændig.

Hoveddimensioner: Længde på øverste dæk fra Inderklædningen v. siden af forstævnen til Speilklædning agter: 34.6 fod.

Bredde på Dækket, midtskibs imellem indertømmeret: 10,5

Dybde i rummet, midtskibs fra Maalinger dkkkets overside til yderklædning: 5.5 fod.

Drægtighed i rummet under dæk: 12.51 tons: 35,40 Cubic meter.

Særskilte rum: Halvruf: 0,69 tons : 1,95 m3.

Skibets drægtighed: 13 20/100 lig med 37,35 m3.

Andre rum: Intet afdrag, for intet særskilt folkerum.

Register tons: 13 20/100, 37,35 m3.

Ejerens navn: Livsstilling og Hjemsted: Ifølge Bilbrev dat. Nykøbing pr. Falster 19 juni 1866 og Nationalitets og Eiendoms erklæring dat. Nykøbing pr. Falster 31 marts 1876 Tilhørende Konsul ,

kjøbmand C.B. Benzon i stubbekjøbing.

Anmærkninger: Overført fra Stubbekjøbing,

Skibsregister no. 13. Ommaelt på Grund af forældet maalebrev dat. Nykøbing pr. Falster 24 /4 1866.

Dateret 4 oktober. Maalingsbrev dateret Stubbekjøbing 1 april 1876.

Registreret ommaelt dateret Stubbekjøbing den 31 marts 1876.

Anmodning om udstedelse af Lystfartøjscertifikat dat. Stubbekjøbing 6/4 1876.

 

 

 

Københavns skibsregistreringsprotokol fra 1873 til 1883.

Caroline var blevet solgt til København, til en grosserer H. Fritsche. Alle andre oplysninger er de samme som fra Nykøbing Falster, med undtagelsen af beskrivelsen af forskibet, som nu kaldes: Skarpt.

Nederst på dokumentet kunne man læse at: " Ifølge Rederiets skrivelse af 30/11 -89 er skibet solgt til den her for tiden boende engelske legationssekretær W.E. Goschen.! Certifikatet er bortkommet".

Øverst er der tilføjet: Udslettet som solgt til udlandet. Registreringen afsluttet 21/12 1889

Fritsche nåede altså at have hende i 8 år, før han solgte hende.

 

 

Fartøjs og Baadefortegnelsen fra Stege Toldkammer årene 1894 - 1932.

Ny ejer: Frede Bojsen. 24 august 1898.

Frede Bojsen solgte skibet videre til en Grosserer S. Andersen, København, den 16 Maj 1906.

 

 

Fortegnelse over fartøjer på eller under 20 tons. 1867 -1894 .

 

Registrerings Distrikt: Stege, Kjøbenhavn, Karrebæksminde.

Navn og art: (Caroline, streget over), Cardinal. Kutter. Lystfartøj ( streget over). Dæk i fuld længde.

1 dæk. 1 mast. Skarpt ( streget over) Middlefyldig Bov. Hækbygget med fladt spejl. Kravel af Eg. Fuldstændig.

Fragtfartøj Stenfisker.

Maalebrevets udstedelsessted og datum: Stege, 31 august 1898. ( steget over.) Kjøbenhavn 31 maj 1907 ( streget over). Næstved 5. oktober 1909.

Kendingsmaal: L; 35,4( streget over). 36,4. B; 11,3. D; 4.5 og 5.6.

Bygningsted og aar: Nykjøbing p. f. 1866 af E.C. Benzon. Bilbrev dat. Nykjøbing Falster den 19 Juni 1866. Forandret til fragt og stenfiskerfartøj i 1909 i Karrebæksminde. Navneforandring til "Cardinal"

tilladt ved resolution af 23/5 07.

Tonnage efter regel 1: 12.51 brt ( streget over) 9.33.

Halvruf midtskibs 0.69Brt ( streget over), tillæg for luge: 0.31 Brt.

Brutto Register -Tonnage: 13.20 ( streget over) 9.69

Fradrag for: a) Fællesrum for fører og 1 mand; 1,66

B) Sejlkøje,41.

Nettoregister-tonnage: 13.20 ( stregetdat. Liliendal 24. August 1898) ( streget over)

Seneca Andersen, Grosserer, Kjøbenhavn. ( streget over).

Skøde dat. Rødkilde d. 16 Maj 1906. ( Streget over)

Hans Frederik Carlsen, Stenfisker, Karrebæksminde. Skøde dat. Korsør den 24. Februar 1909.

 

Anmærkninger: Overført fra afd. 2,2. Maalebrevet afleveret. Opt. i Stege iflg. Anmeldelse dat.

24/8 -98. Lystf. Certif. 25/8 -98. Afleveret.

Overført fra Stege og optaget i Kjøbenhavn if'ølge Anmeldelse dat. Kjøbenhavn 13. Maj. 1907.

Fuldmagt dateret dennes for Grosserer Seneca Andersen, St. Kongensgade nr. 83. ( streget over)

Andragende om lystfartøjs Certifikat afsendt.

Lystfartøjscertifikat udstedt 31/ 5 -07. Afleveret 14/2 -09.

Maalebrev af 31/8 -98 afleveret til Bureauet.

Maalebrev af 31/5 -07 afleveret til Bureauet.

Tilsendt Næstved Toldkammer. Overført fra Kjøbenhavn til Karrebæksminde og optaget der ifølge anmeldelse af 1/10 -09.

Fuldmagt for Styrmand Christian Hansen Carlsen af Karrebæksminde dat. 1/10 -09

Stenfisker certifikat N 1400.

 

Endeligt står forneden:

Udslettet som ophugget ifølge attest fra Karrbæksminde toldkontrol dat. 31 Marts 1917 og fra Ejeren dat. d. 1.April 1917 og som følge heraf slettet af indeværende fortegnelse. Maalebrevet bortkommet

Udsl. d. 18/5 -1917.

 

Næstved skibsregistreringsprotokollen , 1909:

”Den 19. Februar 1909 fra Næstved Toldkammer til Skibsmaalingsbureauet i Kjøbenhavn.

Stenfisker Hans Frederik Carlsen af Karrebæksminde har anmeldt at have købt af Beværter Chr. Knudsen i Korsør et lystfartøj, der ved en der afholdt strandingsauktion er blevet nævnte Chr. Knudsens Ejendom.

Der findes imidlertid hverken hos den nuværende Ejer Carlsen eller hos den tidligere Ejer Chr. Knudsen, nogen som helst Dokument vedrørende skibet, som i sin Tid skal være bygget i Nykøbing F. og sidst have båret navnet ”Cardinal”. Skibet der af den nuværende ejer er omdannet til Stenfiskerfartøj skal i Sommeren 1908 være strandet på Halskov Rev ved Korsør og som ovenfor bemærket solgt ved auktion.

Da fartøjet efter oplysning fra Korsør formodes at have været hjemmehørende i Kjøbenhavn tillader man sig herved tjenstligt at forespørge, om der muligen maatte bero Dokumenter vedrørende skibet hos det ærede Registrerings-Bueau.

I forkappen er tons drægtighed 13 20/100 tons indhugget”.

 

 

”1/10 -09. Til Registrerings og skibsmaalings bureauet.

Hoslagte Maalingsforretning for den i Bureauet skrivelse af 22. februar d.a. ( Journal nr. A 339/1909 løbe No. 465) omhandlende Kutter ”Cardinal” som nu er forandret til Stenfisker tillader Toldkammeret sig herved tjenstligt at fremsende bilaget med: Maalingsanmeldelse, Skibsskøde, Andragende om fradrag for Folkerum til føreren og 1 mand.

Anmeldelse om optagelse på Stenfiskerfartøjs registret. Fuldmagts Bemyndigelse for Styrmand Christian Hansen Carlsen af Karrebæksminde. Anmeldelse om Optagelse på fartøjs fortegnelsen. Det tidligere Maalingsbeivs og Maalebrev.”

 

 

 

I et tillæg til målebrevet lå også tilladelsen til at skifte skibets navn: ”Navneforandring fra ”Caroline” til ”Cardinal” tilladt ved General Tolddirektoratets Resolution af 23/5 1907.”

 

I det medfølgende Maalings-Bevis for Sejlskibe dateret 16. juni 1892 i Vordingborg var ejeren dengang registreret som Grev Knuth

Længden: 36, 4 fod fra forkant af forstævn til agterkant af agterstævn. Bredde 11,3 fod og en dybde midtskibs fra overside af dækket til yderklædningen ved kølsvinet på 5,5 fod. Inspek

 

Fartøjets dimensioner som erhvervsfartøj var også opgivet, denne gang i:

” Skibsmaaling M.M. Bilag til Skibsregistrering A-E. L12”

I ” Maalings- Bevis for Sejlskibe”Kunne man her foruden de alllerede kendte oplysninger om størrelse og udseende, læse, at besætningen var ansat til 2 mand og at deres rum forude var mærket: ”Fællesrum for Fører og 1 Mand.” Friskluft blev tilført ved ”Ventiler i Kappen”, ligesom tilstrækkelig lys kunne opnåes ved ”Glas i Dækket og i Halvruffet” og endelig kunne eventuel fugtighed fjernes fra forlukaf ved ”Spygatter” under dørken..

 

På bagsiden af dokumentet var så hele udregningen til skibets nye brutto og nettotonnage som stenfisker opgjort. Det gamle hovedruf var blevet fjernet og lastrum indrettet, hvor der tidligere var kahyt. Lugens dimensioner var:

længde 10,6 Fod, Bredde: 6,3 fod og en højde på kun 0,5 fod.